Pages

Wednesday, December 23

Inner Story

Terbaca blog si Yasmin tadi.. Sedih gaklah setiap kali membaca luahan perasaan dia dan suka-duka dia sewaktu belajar kat negara sonata. Yelah.. at least orang tu dapat gak merasa belajar di luar negara. Dahlah tu sebelum ini keluarga dia menetap di KL. So dia nie dikira orang bandar lah.. Tapi boleh terjumpa dia di Rompin, pekan kecil nie.. tu dah kira cukup bertuah.

Semenjak berkawan dengan dia, minda saya terperasan banyak benda. Setiap manusia mempunyai kegembiraan dan kesedihan. Hidup si Yasmin diselubungi darkness selepas kematian dan keadaan beberapa adik-beradiknya dan ketika dia berada di Korea. Yelah.. dunia baru.. sorang-sorang pulak tu.Banyak pahit-maunnya dan keperitan hidup.

Terharu gaklah bila difikirkan. Pastu saya compare lak dengan hidup saya.
Makan pakai.. cukup.
Adik-beradik..cukup.. abang ada, kakak ada, adik ada, sepupu ada..
Hidup... dikategori senanglah. takdelah kais pagi, makan pagi.
Mungkin darkness saya lebih kurang je dengan dia. Mula2 saya tak perasan.. tetapi selepas si Yasmin nie membisikkan sesuatu di telinga saya.. baru berpinar mata dan terkaku ketika.. kerana saya tak terfikir pun benda tu yg saya alami sebelum ini.

Yasmin nie waktu di SMKSR, dia duduk betul-betul bertentangan saya. Tapi saya langsung tak perasan kat dia. Selepas dia buat joke .."awak tak kesian ke kat orang depan awak nie?".. Depan saya? Mana ada orang. Setau saya lah. Lama gaklah saya berfikir.. sapa yek orang depan saya.. Betul.. memang saya tak sedar sapa orang depan saya sampai lah dia bagitau dan duduk kat depan saya.. Ya allah.. Tak terperasan kewujudan dia.. siannye. Maklumlah dua-dua teacher nie bukan jenis duduk kat meja sangat. bila dia ada kat meja.. saya pulak takde.. bila saya ada.. dia pulak takde.

Yasmin nie, ada daya penarik..ramai student suka datang berjumpa dengan dia..dari Form One ke Form Five tu. Masalahnye dia mengajar Upper Form je. Bebudak tu nak menuntut bahasa korea dengan dia.. pernah satu ketika kertas jawapan budak form 3, pelajar tersebut menulis sesuatu dalam bahasa Korea. Saya tanya Yasmin.. Nie exam English ke Korean? Tersengih je dia.

Bila tengok hidup dia nie macam meriah je... Where do i wrong? Kenapa hidup saya tidak semeriah dia?

Sejak kecil saya dikongkong oleh family terutama sekali nenek.
Sejak kecil saya selalu tingal dirumah dengan nenek.. sorang2.

Terus-terang, sebenarnya sebelum saya bersekolah.. saya selalu berasa 'panas punggung' bila duduk rumah mak..duduk 2-3 hari dah nak balik rumah nenek. tak biasa dengan mak..dan adik beradik. Mereka umpama orang asing bagi saya.
Sampai saya bersekolah rendah.. nenek ikut sekali tinggal dengan mak.. barulah saya dapat membiasakan diri dengan 'orang2 asing' ni.
Tapi nenek selalu pesan.. jangan berkawan dengan orang.. jangan masuk rumah orang.. jangan tu ...jangan ni.. sampai otak saya dah tepu. Sampaikan nak masuk pintu pagar rumah orang pun takut..

Sejak kecik, saya hanya bermain dengan adik-beradik lelaki je.. tak suka permainan budak perempuan.
Sejak kecik, nenek tak bagi sangat saya aktif.. kelab ke sukan ke.. Duduk rumah je.. nanti besar pandai2lah carik keje.. takpun ayah tanggung.. tak cukup? ambik duit felcra tok nie hah. Sampailah saya sekolah menengah.. kelas tambahan tak pergi, sukan kekadang je.. kelab pun kekadang.. dengan syarat jangan balik rumah dulu. if balik rumah... dah tak boleh pegi mana2.
So dalam kamus hidup saya, tiada istilah study group. Nak belajar? sorang2. 'Awak pandai membaca kan.. suruh je ayah beli buku.. baca sendiri. tak payah nak kawan2. tok tak percaya. nanti banyak main.'
Kat rumah.. dah lah tak paham subjek.. mak pulak asyik suruh buat keje rumah yang takkan habis kerana adik beradik jenis kaki sepah.
Kawan takde.. sbb tak blh kuar rumah..
adik beradik jenis mind their own business..(family ulat buku so sume pun if tak tgk tv.. baca komik takpun newspaper)
mak asyik berkemas..
ayah asyik keluar..
tok asyik pesan.. jangan buat tu.. jangan buat nie.. nanti terluka.. nanti terbakar..
Bila berkongsi masalah dengan tok.. tok akan marah mak.. kekadang berlarutan ke makcik.. pakcik yang lain.. so akibatnya.. mak dan pakcik makcik akan marah saya balik. Bertambah tension.
Nak luahkan perasaan kat sapa?
Akibat terlalu tension dan stress.. sbb tak tempat nak mengadu.. penah je sy doa kat allah supaya bagi lah saya kawan.. siapa dan apa benda tu, jin ke, hantu ke..sy tak kisah.. janji ada teman berborak. Lepas tu sy create dunia saya sendiri.. sbb tu sewaktu remaja.. saya lebih suka tido..bukan tido actually. masuk ke dunia fantasi sy yang mana sy boleh jadi apa shj yg sy nak..

Sewaktu sy belajar kat kolej pun, sama gak.Berulang dari pekan ke rompin everyday. Sampai je rompin, tok call. dah sampai blm. If lewat sikit tok dah risau n call semua anak2 dia. Kene marah lagi dengan sume orang.. Suruh ambik bas awal sikit.. mana boleh dah kelas abis kul 5.. tu pun sy dah cabut awal kul 4 ptg. Belajar mende namanye tu. sabar sungguh lecture saya nie.

Langsung takde kesempatan nak berkomunikasi dengan kekawan. Assignment pun buat sorang2. takdenye istilah group assignment dalam hidupku nie.

Semasa saya belajar di UNITAR.. 7 tahun belajar. lama sangat. sepatutnya 4 tahun je.. Yelah kene kejutan budaya.. dari SPM ke Ijazah.
pastu jenis belajar sorang2 plak. dahlah payah.. lulus tupun dah dikira bersyukur amat.
Masih lagi berulang..
Kali nie rompin-KL. 3hari di KL..4 hari di rompin..2 tahun akhir. berulang 2 minggu sekali. 2 hari di kl.. Tak tido 48 jam.. sebab nenek pesan jangan tido rumah orang tak tentu. Pergi takpe..Cuma JGN TIDO..so tumpang mandi kat rmh kawan jelah.
Mcm biasa bila dah bertolak/sampai KL or Rompin kene report kat TOK.
SO nak jalan2 kat kl pun tak kesampaian sbb tok akan call sepanjang masa tanya kat mana saya berada ketika itu.
Well.. tok siap pasang spy.. adik lelaki ku.. if anything happen to me.. he will be responsible ..kesian lak if dia kene marah. Tapi dia bleh lak dok menyewa kat kl. so ikutlah arahan tok.. mcm ada cctv kat atas kepala nie. abis kelas terus pi pudu.. ambik bas balik.
Kalau tak ikut.. tak blh pegi kelas.. maknanye takde alasan nak kuar rumah or tgk dunia..tak sangup..tak sangup.. dah lah saya takde kekwn nak berkongsi dunia.

Dulu sewaktu buat praktikal kat ss2..pagi2 saya berjalan kaki ke tempat keje. sbb nak menghilangkan mengantuk..
waktu praktikal, every weekend kene balik rompin.. report kat tok..that i am fine.
satu hari, tok terlihat urat timbul kat kaki dek berjalan waktu pagi.. kene ugut lagi. tok suruh berhenti buat praktikal kat kl.. buat kat rompin.. mana boleh..aiii.

Terkurus sikit takboleh.. mak akan kene marah dengan tok sbb tak bagi cucu dia nie makan..padahal sy yg malas nak makan. as usual.. mak marah balik kat saya..
Kulit tangan kasar sikit tak boleh..tok marah mak sbb bg cucu dia nie buat keje sgt..padahal cucu dia nie buat keje lelaki kat luar tu.mcm biasa mak balas kat sy balik..
so sy nie nak mengadu kat sapa?
bibir merah sikit, tok dah marah mak.. cucu dia demam tak jaga.. padahal baru je rasa nak demam..
Mata tok kat diri saya nie sensitif sangat..
bukan mata je.. six sense pun kuat..
if saya gaduh ngan mak kat rompin pun, dia bleh tau.. pastu diajaknya tido kat rumah dia. sampai reda.

Entahlah.. sampai sekarang saya masih pelik kenapa TOK Minah jaga saya sampai cam tu sekali...

Tapi satu punca masalah pada diri saya ialah masalah komunikasi.
Sama ada ketika menjelaskan sesuatu isu ataupun kelakuan gerak-geri.
Maklumlah kurang bergaul..

No comments: